Informatikával a fogyatékkal élő emberek foglalkoztatásáért

A fogyatékkal élő emberek munkába állását olyan innovatív informatikai fejlesztésekkel is érdemes támogatni, mint a hallássérülteket segítő Kontakt tolmácsszolgálat vagy a látássérülteket segítő Távszem szolgáltatás – mondta Fülöp Attila szociális ügyekért felelős államtitkár szerdai budapesti sajtótájékoztatóján.

Az államtitkár Kósa Ádám európai parlamenti képviselővel, a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége elnökével a két éve indult és decemberben záruló, csaknem 1,4 milliárd forintos uniós projekt ismertetőjén vett részt. Fülöp Attila hangsúlyozta, a kormány olyan fejlesztésekben gondolkodik, amelyekkel mind az akadálymentesítést, mind pedig a munkába állást segíteni tudja. Az informatika a legnagyobb és a legjobb segítség lehet a 21. században a fogyatékkal élő emberek számára – mondta. Ismertetése szerint Magyarországon 500 ezren élnek valamilyen fogyatékossággal, és családtagjaikat is beszámítva milliós nagyságrendben vannak az érintettek. Kósa Ádám elmondta, hogy az uniós projektben a SINOSZ mellett a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége, valamint az MTA Nyelvtudományi Intézete vesz részt, utóbbi jelnyelvi szótárt készített. Rámutatott arra is, hogy az infokommunikációs akadálymentesítés nélkül sem a siket és nagyothalló, sem pedig a látássérült emberek nem tudnak integrálódni a társadalomba és nem tudják önálló életüket fejleszteni. Örömét fejezte ki, hogy a mostani projekttel a szolgáltatást meg tudták nyitni a látássérültek számára, továbbá a hallássérülteknek már a munkaerőpiacon is tudnak segíteni a kommunikációs akadálymentesítéssel. Kósa Ádám fontosnak mondta az akadálymentes munkahelyek kialakítását, szerinte ebben egy „vállalható reális megoldás” lehet a Kontakt szolgáltatás akár egy céges megbeszélésnél is. A siket és nagyothalló emberek kiváló munkaerők és ezt a munkaadók is kezdik felismerni, egyre több helyen biztosítják az akadálymentesítést. Példaként említett több céget, amelyek csatlakoztak a programjukhoz: a Decathlont, az Auchant, a Szerencsejáték Zrt.-t, az OTP Bankot, az Aegon Biztosítót, a Magyar Nemzeti Bankot és a kormányablakokat. A Kontakt szolgáltatás lényege: egy alkalmazás segítségével siket, siketvak nagyothalló, halló ügyfelek jelnyelvi tolmács segítségét kérhetik munkanapokon 8-20 óra között, ehhez mindössze egy tabletre és internet-kapcsolatra van szükség.

Forrás: szakszervezetek.hu

További cikkek