Miért nem vagyunk kelendők a munkaerő-piacon? (2. rész)

Nagyon sok oka lehet annak, hogy miért nem válaszol egy munkáltató a beküldött jelentkezésedre. Ebben a listában megpróbáljuk összegyűjteni a lehetséges magyarázatokat. Ezek között szerepelnek olyan indokok, amelyek a munkáltató hibái, olyanok, amelyek az álláskereső hibái, és olyanok is, ami egyszerűen a rendszer természetéből adódnak.

  1. A HR-esek leterheltek: Bár könnyű első körben rájuk terhelni mindent, azt azért tudnunk kell, hogy sok esetben minél nagyobb egy cég, annál több a dolga annak a kollégának, aki a toborzást és kiválasztást végzi. Általában nem csak ezzel foglalkoznak, hanem minden egyéb más munkaügyi adminisztratív és operatív feladat is őket terheli. Gondoljunk bele, hogy egy nagyméretű multinacionális vállalatnál, ahol eleve akár több ezren is dolgoznak, hány száz vagy ezer ember küldi el a jelentkezését nap, mint nap? Ha csak 1-2 percet szánnák egy pályázat áttekintésére, valamint ez alapján a válasz megírására (még ha automata körleveles rendszert használnak is) kiszámolhatjuk, hogy mennyi munkával jár ez. Egy kisebb cégnél pedig egyszerűen nincs kapacitás erre külön embert foglalkoztatni általában. Így tehát próbáljuk egy kicsit megérteni a másik felet is, neki is a háta mögött áll a főnöke. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy ez így jól van, de minden esetre ez is egy magyarázat.
  2. Van, ahol nem küldenek elutasító választ: Sok cég épít adatbázist. Gyűjtik a későbbi időkre is a jelentkezőket. Így nem ritka, hogy hónapok, akár 1-2 év múlva is jelentkezik a semmiből egy rég elfelejtett cég. Bár ilyen esetben inkább jellemző az, hogy egy automatikus választ kapunk, hogy „köszönjük, jelentkezését tároljuk, stb.”
  3. Lejárt hirdetések: Ez egy érdekes dolog. Egyrészt ne lepődjünk meg, ha lejárt hirdetésre küldött pályázatra nem kapunk választ. Másrészt viszont mégis jelentkezzünk ilyenekre. Nincs vele veszíteni valónk, de nem tudhatjuk sosem, mit hoz a jövő. Lehet, hogy lejárt a hirdetés, lehet, hogy betöltötték már a pozíciót, de megeshet, hogy két héten belül elbocsátják az illetőt alkalmatlanság miatt, vagy bármilyen hasonló ok miatt újra keresni fognak alkalmazottat, de nem hirdetik újra az állást. Az is előfordul, hogy a lejárt hirdetés ellenére egyszerűen még nem találtak megfelelő embert, és akár 2-3 hónappal később is nyitott lehet még a pozíció. Ezért jelentkezzünk olyan hirdetésre is, ami még nem túl rég járt le. (5 éves hirdetést azért inkább ne erőltessünk)
  4. Helytelenül gépelt e-mailcím, vagy nevek: Ez nagyon triviálisnak tűnhet, de HR-esként nem tudnám elmondani, hány olyan telefonhívással, postai levéllel, illetve személyes megkereséssel találkoztam, amelyben panaszkodtak, és fenyegettek, hogy miért nem válaszolunk, amikor ő elküldött mindent, amit kértünk, időre. Ilyenkor szokott kiderülni, hogy a megadott e-mailcímet sikerült mellégépelni. Mindent ellenőrizzünk le többször! (ugyanígy a megszólítást, neveket, stb.) Ha a cég vagy a kapcsolattartó nevét elgépeljük, akkor szinte biztosra vehetjük, hogy nem fognak válaszolni nekünk.
  5. Technikai okok: Előfordulhat, hogy a levelező rendszerekben elakad az üzenetünk, vagy a spam mappában landol. Megtehetjük, hogy egy kis idő eltelte után újra elküldjük (arra hivatkozva, hogy szeretnénk biztosra menni) illetve esetleg telefonon is kérhetünk erről megerősítést, ha úgy látjuk jónak.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizennyolc − tizenkettő =