Hogyan állítsuk le az őrjöngő főnökünket?

Amikor életemben először elkövettem egy nagy hibát, azt hittem vége a karrieremnek, és összedől a világ. Egy pár hónapja már a csapat tagja voltam, és egyre magabiztosabb voltam, kezdtem zsigerből csinálni a feladataimat, stb. Aztán hoppá, jött egy elég csúnya baki. Na ilyenkor mi van? Maradjunk csendben, és tegyünk úgy mintha semmi nem történt volna? Pakoljunk össze egyből és menjünk haza? Inkább szedjük össze a gondolatainkat és beszéljünk a dologról. Ezek a beszélgetések furcsák és kellemetlenek? Igen! És ezek a beszélgetések szükséges részét képzik a megoldási folyamatnak? Abszolút! Nézzünk meg most 3 olyan mondatot, ami segíthet a helyzet kulturált kezelésében.

  1. .”Sajnálom, hogy [illesszük be a hibát, amit elkövettünk]” Bocsánatot kérni természetesen alap dolog ilyenkor. Természetesen ha mi okoztuk a hibát, akkor azért vállalnunk kell a felelősséget. Közöljük a főnökünkkel, hogy tudjuk hogy hibáztunk, és vállaljuk a következményeit. Legyünk nagyon konkrétak és direktek. “Sajnálom, hogy rosszul küldtem ki a riportot, az én hibám volt, nem jól csináltam.” Ha már elkövettünk egy mulasztást, ne akarjuk elkerülni, vagy másra hárítani a felelősséget. Sokkal korrektebb, ha elvisszük a balhét, így tudjuk a legnagyobbat menteni a helyzeten. Ha ilyen a hozzáállásunk, akkor mások is sokkal korrektebbek lesznek a helyzet kezelése esetén.
  2. .”Megértem miért történt, tudom mi az oka.” A lényeg, hogy adjuk tudtára a vezetőnknek, hogy nem csak túl akarunk lenni ezen a helyzeten, hanem megértettük a probléma gyökerét, és a későbbiekben ennek megfelelően tudunk majd gondolkodni. Lehet, hogy egyszerűen azért történt a dolog, mert valamit nem adtak még a tudtunkra, és így igazából nem is feltétlenül a mi hibánk a dolog, de mégis csak mi követtük el. Ilyenkor mondjuk el, hogy nem voltunk tisztában mindennel, nekünk kellett volna kérdezni, de sajnos ez elmaradt. Az is lehet, hogy egyszerű figyelmetlenség okozza a bajt. De az is lehet, hogy valami olyan dolog jön közbe, amire nem is számítottunk. A lényeg, hogy legyünk tisztában az okokkal mindig.
  3. .”Amit tanultam a helyzetből az az, hogy [illeszd be azt ide, amit tanultál]” A legrosszabb, amit tehetünk, hogy nem tanulunk semmit a hibából. Csak az nem hibázik, aki nem is dolgozik, szokták mondani… Annál jobban a dolog mögé kell látnunk, mint hogy “többet nem fordul elő.” Részletesen le kell bontani a szituációt, és elemezni, hogy legközelebb mit fogunk másképp csinálni, mit nem fogunk csinálni, és a többi. Ha egy hiba következményeit stratégiai szemszögből akarjuk megoldani, akkor a főnökünk sem lehet annyira mérges majd. Főleg ha azt látja, hogy ettől a csapattagjai többék lesznek hosszú távon.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

nyolc − 3 =