Érzelmek kezelése a munkahelyen (2. rész)

˝Az embertől mindent el lehet venni, csak egyet nem: azt a végső emberi szabadságjogot, mely szerint eldöntheti, hogyan álljon hozzá az adott körülményekhez.˝- Viktor Frankl, Az értelem keresése című könyvéből.

Düh/ bosszantás

Az irányíthatatlan düh talán a legártalmasabb érzelem, amit az emberek a munkahelyen tapasztalnak. Szintén egy olyan érzelem, amit a legtöbbünk nem jól kezel. Ha bajban vagy a hangulatkezeléssel a munkahelyen, akkor a hangulatkezelés megtanulása az egyik legjobb dolog, amit csinálhatsz, ha meg akarod tartani a munkádat.

Próbáld ki ezeket a tanácsokat a dühöd kezelésére:

  • Figyeld meg a düh kezdeti jeleit – Csak akkor tudod meg a düh jeleit, amikor a düh felépül, tehát tanuld meg felismerni, amikor kezdődik. A düh korai leállítása a kulcs. Emlékezz rá, hogy el tudod dönteni, hogyan reagálsz egy szituációban. Csak azért, mert az első ösztönöd az, hogy mérges legyél nem jelenti azt, hogy ez a megfelelő válasz.
  • Ha elkezdesz mérges lenni, állítsd le – Csukd be a szemed, és gyakorold a mély légző gyakorlatokat, amit fentebb említettünk. Ez félbeszakítja a mérges gondolataidat, és segít visszatéríteni egy sokkal pozitívabb útra.
  • Képzeld el magad, amikor mérges vagy – Ha elképzeled, hogyan nézel ki és viselkedsz miközben mérges vagy, ad néhány perspektívát a szituációról. Például, ha arra készülsz, hogy rákiabálsz a munkatársadra, képzeld el, hogyan néznél ki. Piros a fejed? Össze-vissza hadonászol a kezeddel? Szeretnél együtt dolgozni egy ilyen emberrel? Valószínűleg nem.

Ellenszenv

Valószínűleg mindannyiunknak kellett olyan személlyel együtt dolgoznia, akit nem kedveltünk. De fontos, hogy szakmaiak legyünk, történjék bármi.

Itt van néhány ötlet arra, hogyan dolgozzunk együtt olyan emberekkel, akiket nem kedvelünk:

  • Légy tisztelettudó – Ha olyan emberrel kell együtt dolgoznod, akivel nem jössz ki, akkor itt az ideje eltekinteni a büszkeségedtől és az egódtól. Bánj vele udvariassággal és tisztelettel, ahogy másokkal is bánnál. Csak azért, mert ez a személy nem szakszerű módon viselkedik, nem jelenti azt, hogy neked is úgy kellene.
  • Légy magabiztos – Ha a másik személy bunkó és nem szakszerű, akkor határozottan magyarázd el, hogy te elutasítod ezt a bánási módot, és nyugodtan hagyd el azt a helyzetet. Emlékezz, mutass példát.

Csalódottság/ boldogtalanság

A csalódottság vagy a boldogtalanság kezelése a munkahelyen nehéz lehet. Az összes érzelem közül, amit a munkahelyeden érzel, ezek a legvalószínűbbek, hogy kihatnak a teljesítményedre. Ha csak egy nagy csalódást szenvedtél el, az energiád valószínűleg alacsony lesz, lehet félsz egy újabb kockázatvállalástól, és mindentől, ami visszatart a sikertől.

Itt van néhány proaktív lépés, amiket megtehetsz a csalódottság és boldogtalanság legyőzésére:

  • Vizsgáld meg a gondolkodásmódodat – Egy pillanatra ébredj rá arra, hogy a dolgok nem mindig a te utadon járnak. Ha igen, akkor az élet egy egyenes útból állna dombok és völgyek, hepehupás utak helyett, nem de? És a dombok és völgyek azok, amik gyakran érdekessé teszik az életet.
  • Hozd rendbe a célodat – Ha csalódott vagy, hogy nem érted el a célodat, az nem jelenti azt, hogy a cél többé már nem elérhető. Tartsd szem előtt a célt, de változtass egy kicsit – például, elhalasztod a határidőt.
  • Jegyezd le a gondolataidat – Írd le pontosan, mi tesz boldogtalanná. Egy munkatárs? A munkád? A túl sok tennivalód?  Ha egyszer ráismersz a problémára, ötletelj, azon, hogyan tudod megoldani. Emlékezz, mindig rendelkezel azzal az erővel, hogy megváltoztasd a szituációt.
  • Mosolyogj! – Furcsán hangozhat, de a mosolygás erőltetése – vagy akár a grimasz – gyakran boldoggá tesz (ez az egyik olyan furcsa módszer, amiben az emberi lények érzékenyek).

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

15 − öt =