Akarunk menni ehhez a céghez, vagy sem?

Hogyan ismerhetjük meg a kiszemelt cég vállalati kultúráját a jelentkezést megelőzően? Egyáltalán miért fontos ez? Az alacsony dolgozó morál, vagy egy olyanfajta általános hangulat, ami homlokegyenest más, mint a mi értékrendünk, az egy látszólag megfelelő állásajánlatot is elcsúfíthat később. Az utolsó dolog, amit az ember szeretne, hogy elmegy egy cégtől, mert ott nem boldog egy olyan céghez, ahol nem lesz boldog. Az ilyen esetek elkerülése végett leírunk nektek most 5 módszert, hogy megkönnyítsük a kutakodást!

  1. Kérdezzünk meg jelenlegi munkavállalókat!

Mindig jó ötlet egy ismerőst, családtagot, volt csoporttársat, vagy bárki mást felkeresni, aki a cégnél dolgozik. Sok hasznos dolgot tud mondani nekünk a témával kapcsolatban. Ha senkit nem ismerünk, akkor használhatjuk a csodálatos LinkedIn-t is egy beszélgetés elindítására. Kereshetünk embereket, akik a cégnél dolgoznak és írhatunk nekik egy levelet, amiben érdeklődünk, hogy milyen az általános hangulat, a szokások, a kultúra a cégnél. Lehet, hogy nem fog válaszolni egy idegennek, de szerintem legtöbbünk nem vesz zokon egy ilyen üzenetet. Ne legyünk túl személyeskedők, és csak általánosságokra kérdezzünk rá. A későbbiekben akár egy erős referencia is kialakulhat egyetlen ilyen üzenetből!

  1. Kérdezzünk meg korábbi munkavállalókat!

A szisztéma ugyanaz, mint az előző pont esetében. Személyes ismeretség és LinkedIn (ahol szűrhetünk korábban betöltött pozíciókra, korábbi munkáltatókra is, így könnyebben találjuk meg a megfelelő embereket). Aki már nem dolgozik ott, az könnyebben fog véleményt formálni nekünk, a jót és a rosszat is egyaránt, ezáltal mi valósabb képet kaphatunk egy ilyen személytől.

  1. Vizsgáljuk meg az online jelenlétét a cégnek, minden tekintetben!

Első körben általában ösztönösen megnézzük a hirdető cég weboldalát. Ez jó ötlet, de ne feledjük, hogy ezeket a tartalmakat a cégek tudatosan, stratégiai szempontból ellenőrzik, és a számukra megfelelő képet igyekeznek nyújtani saját magukról ezeken a felületeken.

Talán reálisabb képet kapunk, ha a Facebookon szétnézünk hogy vannak-e céges csoportok, vagy olyan fórumok, ahol infókat gyűjthetünk. A Twitter bejegyzéseket is figyelhetjük, hátha elcsípünk valami érdekeset egy ott dolgozó írásából. Egy pár perces Google-ön eltöltött böngészés csodákra képes.

  1. Beszéljünk vevőkkel vagy partnerekkel

Ha ismerünk valakit, aki a cég szolgáltatásai már igénybe vette, vagy vásárolt a termékeik közül, esetleg egy másik cégnél dolgozik, de valamilyen kapcsolata van velük, akkor érdemes őket is kifaggatni a vállalattal kapcsolatos véleményükről. Ezek valószínűleg nem közvetlen válaszok lesznek, de indirekt módon tudunk következtetni dolgokra. Például, hogy milyen gyorsak a termék kiszállításában, az eladóik menyire segítőkészek, hogy viselkednek a partnerekkel. Sokszor a weboldalakon megtalálhatók a partnerek, ekkor máris nyomon vagyunk. Ezen kívül ismét csak à LinkedIn!

  1. Legyünk tisztában a hírekkel!

Próbáljunk informálódni a céget érintő hírekben is. Ezek akár lehetnek politikai döntések, törvényi szabályozások, amik befolyásolhatják a működést, vagy mondjuk egy tulajdonosváltás, összevonódás más céggel, és bármilyen egyéb gazdasági/politikai/társadalmi jellegű dolog. Egy példa (fiktív, de reális):

Sikeresen felvesznek minket egy új céghez. Az interjún már tudtuk, hogy összeolvadás történt egy másik céggel nemrég. Elkezdünk dolgozni az új helyen, és már az első nap megérzünk egy keserű, szomorkás, lélektelen hangulatot. Először nem értjük, majd az első pár napban lezajló beszélgetések során megtudjuk, hogy az összeolvadás azzal járt, hogy egy sor cafeteriát megvontak, már nincs támogatott nyaralás, céges vacsora, és a túlórákra vonatkozó vállalati politika is kedvezőtlenebb lett a munkavállalókat tekintve. Ezek miatt pedig egy idegőrlő, mérgező munkakörnyezetbe cseppenünk bele.

Ezt persze nem tudhatjuk előre pontosan megjósolni, de vonhatunk le következtetéseket ilyen hírekből, és ha másra nem is, de legalább arra jók, hogy ne érjen minket nagy meglepetés később.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

5 + 15 =