Szervezeti kultúra és CSR?

Amikor belépünk bármilyen intézménybe, vagy csak kívülről látjuk az épületét, megtekintjük a honlapját, beszélünk telefonon az ügyfélszolgálatos munkatársukkal, meglátjuk a cég logóját, akkor máris valamilyen kép alakul ki bennünk. Lesz egyfajta első benyomásunk a szervezetről, ami természetesen nagyban befolyásolja azt, hogy mennyire tartjuk megbízhatónak az intézményt.

Dr. Lázár Imre (2011) szerint a szervezeti kultúra alapvetően egy gyűjtőfogalom, amibe a következő elemeket sorolja:
 Közösen vállalt szervezeti értékek 

  • Szimbólumok, és ezek értelmezése 
  • Elvárt magatartásformák, etikai alapelvek 
  • Szervezeti nyelvezet, kommunikációs struktúra 
  • Szokások, hagyományok

A szervezeti kultúra tulajdonságai: Tanult és tanulható, áthagyományozható. Általában folyamatosan változik a technológia, jogszabályok, munkaszervezeti folyamatok változásával.  Kifejezetten meghatározó a szerep az új munkavállaló szocializációs folyamatában és a személyközi kapcsolatok alakulásában.

A szervezeti kultúra részét képezi, és a külvilág felé megjelenő képet nagyban befolyásolja az úgynevezett CSR tevékenység (Corporate Social Responsibility). Magyar fordításban leggyakrabban társadalmi felelősség-vállalásként fordítjuk. Legtöbbször a gazdasági társaságokra vonatkoztatjuk (innen a „corporate” szó), de a civil szektorban sem elhanyagolható a jelentősége a társadalmi felelősség-vállalásnak. Ez a koncepció azt jelenti, hogy egy vállalat önkéntes alapon figyelembe veszi és támogatja a környezeti, társadalmi folyamatok pozitív alakulását. Ez nem karitatív céllal történik, hiszen kifejezetten az a lényege, hogy az üzleti programba építve, azzal integráltan végezze ezt a tevékenységet, és valamilyen formában térüljön is meg a befektetés. (Győri Zsuzsanna, 2010)
Ez egy win-win helyzet, ahol a támogató és a támogatott is jól jár, elméletben. Jó példa erre, ha egy nagy cég támogat egy egyetemet. Az egyetem anyagi támogatást kap a cégtől, hallgatóit el tudja küldeni szakmai gyakorlatra, partnerségi viszony alakul ki a felek között. De ez a cégnek is jó, hiszen egyrészt jó reklámot kap, másrészt ki tudja termelni a potenciális munkavállalóit is. A CSR azért fontos a dolgozatom szempontjából, mert természetesen ezek a tevékenységek jó fényt vetnek a szervezetre, ami kimagaslóan fontos a kezdeti bizalom kialakulása szempontjából

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

További cikkek