Mi kell a homeoffice-hoz?

Szerző: | 2017-06-19

A távmunka speciális készségek sorát igényli, függetlenül attól, hogy milyen fajta munka az. Egyértelműen az informatikai iparágak, illetve a számítógéppel támogatható munkák terén van a legtöbb lehetőségünk ilyen állást találni. Ebben a bejegyzésben 7 olyan tulajdonságot szeretnénk kiemelni, amivel rendelkeznünk kell a távmunkához. És jó, ha ezeket ki is emeljük az önéletrajzunkban!

  1. Digitális kommunikáció

Igen, minden munka igényli a megfelelő kommunikációs képességet. Azonban a digitális kommunikáció képessége nem egyenlő az emberekkel való beszélgetéssel. Ide tartozik például a hatékony e-mail-kezelés. Mennyire tudjuk őket hatékonyan rendszerezni és átlátni, milyen gyorsan reagálunk rájuk. Fontos megjegyeznünk azt is, hogy az e-mail kommunikáció másfajta fogalmazásmódot igényel. Nem szabad úgy fogalmaznunk, ami félreértelmezhető. Nyilván szóban sem érdemes, de elektronikus úton könnyű ebbe a hibába esni.

Ezen kívül ma már a video-hívás, video-konferencia, Skype-meeting sem idegen fogalmak. Rugalmasan és rutinszerűen kell tudnunk használni ezeket az eszközöket is, hiszen néha elengedhetetlen szóban kommunikálni kollégáinkkal, vezetőinkkel, ügyfeleinkkel akár több száz vagy ezer kilométer távolságból is!

  1. Idő-menedzsment

Ha 8-ra kell bemennünk dolgozni, és 4 kor állhatunk fel az asztaltól, vagy műszakolunk, akkor az időbeosztásunk automatikus. Ha otthonról dolgozunk, akkor viszont senki nem látja, hogy a délelőttöt elpazaroltuk, mert mondjuk elkalandoztunk a cuki kiscicás videók nézésében, és még éjfélkor is a laptop előtt ülünk, hogy bepótoljuk a lemaradást.

Nagyon jól hangzik ez a rugalmasság, hogy akkor állunk neki dolgozni, amikor akarunk, és akkor, amikor akarunk. Azonban könnyű elveszni ebben, és elcsúszni a határidőkkel. Megnézünk még egy részt a sorozatból délelőtt, vagy iszunk még egy kávét? Gyorsan elmegyünk még boltba, vagy összedobunk valami reggelit? Hoppá! Máris dél van? Aki dolgozott már így, annak ismerős lehet…

Valamilyen rendszert mindenképp be kell vezetnünk az életünkbe ilyen esetben is. A munka az munka, és el kell végezni, ezért próbáljunk valamilyen időstruktúrát állítani és követni!

  1. Ön-motiváció

Amikor nem áll a hátunk mögött a főnök, vagy egyszerűen csak annyit mondanak, hogy „ezt az eredményt akarjuk látni, van rá három heted”, akkor nehéz motiválni magunkat. Sokaknál előfordul Pató Pál esete (ejj ráérünk arra még!). Ha nem ellenőriznek minket rendszeresen, hogy hogyan haladunk, sokszor hajlamosak vagyunk halogatni. Az esetek nagy részében fizetést csak a kész, határidőre elvégzett munkáért kapunk, úgyhogy nem érdemes sokáig húzni.

Jó módszer lehet, ha apró mozzanatokra bontjuk a feladatot, és minden elvégzett folyamat után megjutalmazzuk magunkat. Így könnyebb fenntartani a motiváltságunkat, és ebből a módszerből könnyen lehet megszokás.

  1. Önálló munkavégzés

Mivel legtöbbször önmagunkban, otthonról dolgozunk (önállóan), ezért jó, ha nem kell mindent megkérdezünk, nem kell állandóan tanácsokat, segítséget kérni másoktól, hanem inkább megpróbáljuk magunk megoldani a problémákat. Ez nem csak egy bizonyos feladat elvégzésére vonatkozik, hanem a feladat befejeztével az új kihívás proaktív keresésére, az új, innovatív ötletek kitalálására is.

  1. Informatikai ismeretek

Mint már említettük, a távmunka szinte mindig számítógépek segítségével történik. Ez nem jelenti azt, hogy magasan képzett programozónak kellene lennünk. Azonban az irodai (MS Office), levelező, chat, video-hívó, stb. szoftvereket készségszinten kell tudnunk használni. Manapság már a legtöbb ilyen program meglehetősen felhasználóbarát, de vannak bonyolultabbak is, amelyek használatának megtanulása nehezebb feladat lehet.

  1. Rendszerszemlélet

Megfelelő módon kell a munkafolyamatok prioritását felállítanunk. Mindig tudnunk kell, hogy mi a legfontosabb, és mi az, amivel ráér később is foglalkozni. Egyéni munkavégzés során ez nem feltétlenül annyira fontos, ám ha otthonról, de egy team tagjaként dolgozunk, akkor nagyon fontos, hogy ne tartsuk fel a csapat többi tagját azzal, hogy nem vagyunk kész a ránk bízott feladattal időre!

  1. Csapatmunka

Kerülhetünk akár olyan nemzetközi team-be is, ahol nem csak a különböző kultúrákat kell figyelembe venni, hanem olyan emberekkel kell együtt dolgoznunk, akik teljesen más időzónában élnek. Szükséges egyfajta rugalmasság ehhez. És jó, ha hajlandóak vagyunk alkalmazkodni, ugyanis akár az éjszaka közepére is eshet egy fontos meeting. A távmunka ezzel jár, úgyhogy a korán kelést vagy északázást mindenképpen bele kell kalkulálnunk, ha egy multinacionális cégnél dolgozunk.

Egy összetartó csapat nehezebben alakul ki távmunka során. Ám mindent meg kell tennünk, hogy hatékonyan együtt tudjunk működni, és a távoli kollégákat ugyanolyan kedvességgel és tisztelettel kell kezelnünk, mint ha csak az irodában a szomszéd asztalnál ülnének!

Hasznosnak tartod bejegyzésünket? Oszd meg ismerőseiddel! Kérdésed, észrevételed van? Írd meg nekünk kommentben!

Author: Demeter Marcell

Demeter Marcell Szent István Egyetem ABPK: Személyügyi és felnőttképzési szervező BA Szent István Egyetem GTK: Emberi Erőforrás Tanácsadó MA

2 thoughts on “Mi kell a homeoffice-hoz?

    1. Demeter Marcell Post author

      Kedves Krisztina! Miből gondolja, hogy ez egy álláshirdetés? 🙂

      Válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

tíz + 14 =