Hogyan építsünk erős munkahelyi kapcsolatokat?

hug-621x414Milyen a viszonyunk a kollégáiddal? Akiknek az egyik kollégájuk egyben legjobb barátjuk is, azoknál sokkal nagyobb az esély arra, hogy elkötelezetten fogják végezni a munkájukat, és elégedettek lesznek vele. Ebben a bejegyzésben tippeket adunk az erős munkahelyi kapcsolatok kialakításához! Ez nem csak a barátkozást jelenti. Azokkal is jó kapcsolatot kell ápolnunk, akikkel egyébként nehezen jövünk ki.

Miért fontos ez?

Az emberek alapvetően szociális lények. Szükségünk van barátságokra, pozitív interakciókra. Ugyanúgy nélkülözhetetlen számunkra, mint az élelem vagy a víz. Minél pozitívabbak a kapcsolataink, annál pozitívabbak vagyunk mi magunk is, ami természetesen a munkavégzésünkre is hatással van.

Jó társaságban a munkaidő is hamarabb letelik, jobban tudjuk élvezni azt.  Ezen kívül kreativitásunk és innovációs törekvéseink is erősebbek, valamint a változásokat is sokkal jobban tudjuk kezelni, könnyebben fogjuk elfogadni azokat. Az sem mellékes, hogy erős és pozitív kapcsolatok nélkül a karrierünk fejlődését sem nagyon remélhetjük.

Nem csak a kollégáinkkal, de többi partnerünkkel is törekednünk kell a jó viszonyra. A vevőink, beszállítóink, a befektetők, és mindenki, akivel kapcsolatba kerülhetünk a munkavégzés során (a szakmai hálózatunk)

Mit jelent az erős kapcsolat?

  • Bizalom: Ez minden kapcsolat alapja. Ha megbízunk egymásban kollégáinkkal, vezetőinkkel, akkor sokkal hatékonyabban tudtok együtt dolgozni és kommunikálni minden tekintetben. Nem lesz szükség fölösleges ellenőrzésekre, és nem kell a hátunk mögé sem nézegetni állandóan.
  • Kölcsönös tisztelet: Amennyiben megvan a kölcsönös tisztelet, akkor értékelni fogjuk a másik véleményét és ötleteit, és fordítva. „Több szem többet lát.” Együtt többre megyünk, és ha jól együtt tudunk működni, akkor az eredmény is látványosabb lesz!
  • Következetesség: Vállaljuk a felelősséget tettinkért és szavainkért. Legyünk hitelesek, megbízhatóak.
  • Változatosság: A jó kapcsolatokkal rendelkező emberek nyitottak az új dolgokra, a változatosságra. Fogadjuk el másnak a véleményét is, gondoljuk át, értékeljük azt. Próbáljuk megérteni, mi járhat a fejében, és az agresszív elutasítás helyett inkább próbáljunk közös nevezőre jutni az illetővel. Legyünk nyitottak más véleményére is.
  • Nyitott kommunikáció: Minden nap kommunikálunk. E-mailben, személyesen, telefonon, video-konferencián. A hatékony együttműködés alapja. Legyünk nyíltak, őszinték, és megértők.

Hol építsük az erős kapcsolatokat?

Alapvetően célszerű a munkahelyünkön mindenkivel jóban lenni (már amennyire ez lehetséges). Azonban vannak esetek, ahol különösen fontos a jó viszony kialakítása. Ilyen emberek például a befektetők, vagy egyéb kiemelt partnerek. Nem kell részletezni, hogy miért fontos egy cég számára, hogy jóban legyünk velük.  A kliensek, ügyfelek és vevők szintén ilyen csoportot alkotnak. A cég sikere tőlük függ, ezért kiemelten fontos, hogy nagyon jó kapcsolatot alakítsunk ki velük. Ha nem jó a kapcsolatunk velük, az profitvesztéssel jár. Senki nem szeretne profitot veszíteni, ezért elégedetlen ügyfeleket sem. Ez teljesen természetes, úgyhogy tartsuk mindig szem előtt!

Hogyan építsünk erős kapcsolatokat?

  • Szociális készségek: Ezek a képességek szükségesek ahhoz, hogy hatékonyan, sikeresen tudjunk közvetlen kapcsolatokat kialakítani. Mint minden készség, ezek is fejleszthetők. (pl. együttműködés, problémamegoldás, konfliktus-kezelés)
  • Szükségletek: Ismerjük fel, hogy mire van szükségünk másoktól, és másoknak mire lehet szüksége tőlünk. Nagyon fontos, hogy ezeket a tényezőket tisztán lássuk.
  • Idő: Egyszerűen csak szakítsunk rá egy kis időt a mindennapjainkból. Igyunk egy kávét a kollégánkkal, reagáljunk a bejegyzésére a neten, kérdezzünk tőle valamit, vagy valami hasonló. Persze ne fárasszuk az embereket minden órában, de érezzék, hogy törődünk velük.
  • Érzelmi intelligencia: Fontos tudnunk megérteni és kezelni nem csak a saját, de mások érzelmi megnyilvánulásait is. Legyünk tisztában azzal, hogy melyik érzelmünk mit jelent, és másokét is próbáljuk felismerni az apró jelekből. Nagyon hasznos lehet!
  • Értékeljük mások ötleteit, erőfeszítéseit: Ha valakinek van egy jó ötlete, nyugodtan dicsérjük meg. Ha rajtunk segít, fejezzük ki hálánkat.
  • Legyünk pozitívak: A pozitivitás mindig vonzó, és fertőző is! Az egész csapat hozzáállásán sokat lendíthet egyetlen ember pozitív viselkedése!
  • Határok: Tudjuk, hol vannak a határok. Egy nagyon erős barátság a munkavégzés rovására mehet, mert túl sokat lógunk együtt például. Ne hagyjuk, hogy valaki monopolizálja az időnket. Ezen kívül a túlzott közvetlenséggel is vigyázzunk. Ne tekintsük a haverunknak a főnököt. Nem ilyen fajta pozitivitásról van szó ebben az esetben.
  • Ne pletykáljunk: A pletykásokat előbb, vagy utóbb valaki meg fogja utálni. A pletykálás „klikkesedéshez” vezet, rombolja a közösséget, és

Mi a helyzet a nehéz esetekkel?

Néha elkerülhetetlen, hogy olyannal dolgozzunk együtt, akit nem szeretünk, vagy csak egyszerűen nem találjuk vele a közös nevezőt. Azonban a munka elvégzésnek érdekében muszáj egy professzionális kapcsolatot ápolnunk vele. Valószínűleg mindenki tudja, hogy nem vagyunk jóban az illetővel. Nem is kell, hogy a barátunk legyen.

Először is, tegyük félre nézeteltéréseinket. Koncentráljunk a munkára, és felejtsük el, hogy nem vagyunk jóban. Ez most nem fontos. Csak az fontos, hogy a munka el legyen végezve tisztességgel.

Kezdeményezzünk általános beszélgetést. Valami egyszerű témáról, vagy akár magáról a feladatról. Valószínűleg az illető venni fogja az adást, hogy neki is könnyebb lesz velünk dolgozni, ha félre teszi az ellenségeskedést. Ha mégis ellenségesen próbál viselkedni velünk, ne vegyük magunkra, és kerüljük a konfliktust. Ha látja, hogy nem ér el semmit vele, valószínűleg fel fogja adni a próbálkozást.

Ha szerencsénk van, egy közös projekt, vagy egy közösen eltöltött munkanap akár még a rossz viszony megszűnését is eredményezheti.

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

További cikkek