az emociók hatása a munkakörnyezetre

Szerző: | 2017-08-23

˝Az embertől mindent el lehet venni, csak egyet nem: azt a végső emberi szabadságjogot, mely szerint eldöntheti, hogyan álljon hozzá az adott körülményekhez.˝- Viktor Frankl, Az értelem keresése című könyvéből.

Mindannyian voltunk már ilyen helyzetben ezelőtt. Tudod… amikor a kedvenc projektedet megsemmisítették hetek kemény munkája után; amikor a vásárló igazságtalanul rád förmed; amikor a legjobb barátod (és munkatársad) hirtelen elveszíti az állását; vagy a főnököd több munkát oszt ki neked, amikor már így is túlterhelt vagy. A magánéletedben, a reakcióid a stresszes helyzetekre, mint ezek, kiabálással kezdődnek, vagy elbújsz a sarokban és sajnáltatod magad rövid időre. De a munkahelyen, ezek a viselkedési típusok komolyan károsíthatják a szakmai hírnevedet, valamint a produktivitásodat. Stresszes szituációk túl gyakoriak egy munkahelyen, amik szembenéznek a költségvetés csökkenésével, a létszámcsökkentéssel és a részlegváltozásokkal. Egyre nehezebb és nehezebb lehet kezelni az érzelmeidet ilyen körülmények között, azonban még ennél is fontosabb számodra ezt tenni. Mindennek ellenére, ha a menedzsmentet arra kényszerítik, hogy még több embert bocsájtson el, akkor azokat fogják megtartani, akik kezelni tudják az érzelmeiket, és jól dolgoznak nyomás alatt. Ahogy a fenti idézet is mutatja, hogy nem számít, milyen szituációban vagyunk, mindig szabadon választhatsz, hogy hogyan reagálsz az adott szituációra. Tehát, hogyan tudsz jobbá válni az érzelmeid kezelésében és a reakcióid kiválasztásában, egy rossz helyzetben? Ebben a cikkben, megnézzük a leggyakoribb negatív érzelmekkel való tapasztalatokat a munkahelyen – és hogyan tudod ezeket hatékonyan kezelni.

Miért csak a negatív érzelmekre koncentrálunk? Nos, a legtöbb embernek nincs szüksége stratégiákra a pozitív érzelmeik kezelésében. Elvégre, az öröm, az izgatottság, a részvét, vagy az optimizmus általában nem hatnak negatívan másokra. Ameddig konstruktívan és hivatásszerűen osztod meg a pozitív optimizmusod, jó, hogy vannak a munkahelyen!

Gyakori negatív érzelmek a munkahelyen

1997-ben, a Bond University menedzsment professzora, Cynthia Fisher készített egy tanulmányt, amit úgy hívott: ˝Érzelmek a munkahelyen: Mit éreznek az emberek, és Hogyan kellene felmérnünk azokat?˝

Fischer kutatása szerint: a leggyakoribb negatív érzelmek, amelyeket a munkahelyen tapasztaltak meg:

  • Csalódottság/ ingerültség.
  • Aggodalom/ idegesség.
  • Düh/ bosszantás.
  • Ellenszenv.
  • Csalódottság/ boldogtalanság.

Lejjebb különböző stratégiák találhatók, amiket használni tudsz, hogy segítsen kezelni ezeket a negatív érzelmeket.

Csalódottság/ ingerültség

A csalódottság általában akkor jelentkezik, amikor elakadást vagy csapdába esést érzel, vagy amikor képtelen vagy előre haladni. Ezt okozhatja az, hogy a kollégád akadályozza a kedvenc projekted, a főnököd, aki nagyon szétszórt, hogy időben odaérjen a megbeszélésetekre, vagy egyszerűen hosszú ideig tartja a vonalat. Bármi is az ok, fontos, hogy gyorsan foglalkozz a csalódottság érzésével, mivel könnyen vezethetnek még több negatív érzelemhez, mint például dühhöz.

Itt van néhány javaslat a csalódottság kezelésére:

  • Állj meg és értékelj – Az egyik legjobb dolog, amit tehetsz, hogy szellemileg megállítod magad és vetsz egy pillantást a szituációra. Kérdezd meg magadtól, miért érzed magad csalódottnak. Írd le és légy speciális. Azután gondolj egy pozitív dologra a jelenlegi helyzeteddel kapcsolatban. Például, ha a főnököd késik a megbeszélésről, akkor több időd lesz felkészülni. Vagy, ezt az időt használhatod lazításra is.
  • Találj valami pozitív dolgot a szituációban – Gondolj a helyzetedre pozitív szempontból, amivel gyakran más irányból is nézheted a dolgokat. Ez a kis változás a gondolkodásodban javíthatja a hangulatodat. Amikor egy ember okozza a csalódottságodat, valószínűleg nem szándékosan csinálják ezt, hogy idegesítsenek. És ha az egy dolog, ami háborgat téged – nos, bizonyára nem személyes! Ne légy dühös, csak menj tovább.
  • Emlékezz az utolsó pillanatra, amikor csalódottságot éreztél – Az utolsó pillanat, amikor csalódott voltál egy dolog miatt, a helyzet valószínűleg megoldódott egy kis idő után, nem? A csalódottságod vagy az ingerültséget valószínűleg nem tett sokat azért, hogy megoldódjon a probléma, ami azt jelenti, hogy jelenleg nem tesznek semmit sem érted.

Aggodalom/ idegesség

Az összes félelmeddel és aggodalmaddal, ami a növekvő számú munkanélküliséggel jár együtt, így nem csoda, hogy sokan aggódnak a munkájukért. Azonban ez az aggodalom könnyen kitörhet, ha engeded, és ez nem csak a szellemi egészségedre hathat ki, hanem a termelékenységedre is, és a hajlandóságodra, hogy kockáztass a munkahelyeden.

Próbáld ki ezeket a tanácsokat az aggodalom kezelésére:

  • Ne vedd körül magad aggodalommal és idegességgel – Például, ha a munkatársak a pihenőbe csoportosulnak pletykálni és beszélgetni a leépítésekről, akkor ne menj oda és ne aggódj mindenki mással együtt. Az aggodalom hajlamos több aggodalomhoz vezetni, és ez senkinek sem jó.
  • Próbáld ki a mély légző gyakorlatokat – Ez segít lelassítani a légzésedet és a pulzusszámodat. Lélegezz be lassan 5 másodpercig, aztán lassan fújd ki 5 másodpercig. Koncentrálj a légzésedre, és semmi másra. Ismételd meg legalább ötször. Erről bővebben, olvasd el a Fizikai Relaxációs Technikák cikkünket.
  • Koncentrálj arra, hogy hogyan javíthatsz a helyzeten – Ha félsz attól, hogy elbocsátanak, és ott ülsz és aggódsz, az valószínűleg nem segít megtartani az állásodat. Helyette, miért nem ötletelsz ki módszereket több vállalat bevonására, és mutatod meg, hogy mennyire értékes vagy a vállalat számára?
  • Írd le az aggodalmaidat egy gondnaplóba – Ha úgy gondolod, hogy az aggodalmak kavarognak a fejedben, írd le őket egy jegyzetfüzetbe vagy ˝gondnaplóba˝, és aztán készíts egy időbeosztást, amikor foglalkozol velük. Arra az időre, megfeledkezhetsz az aggodalmakról, azzal a tudattal, hogy majd foglalkozni fogsz velük. Amikor eljön a tervezett idő, vezess egy megfelelő kockázatelemzést ezekre a dolgokra, és bármilyen intézkedések szükségesek bármiféle kockázat enyhítésére.

Düh/ bosszantás

Az irányíthatatlan düh talán a legártalmasabb érzelem, amit az emberek a munkahelyen tapasztalnak. Szintén egy olyan érzelem, amit a legtöbbünk nem jól kezel. Ha bajban vagy a hangulatkezeléssel a munkahelyen, akkor a hangulatkezelés megtanulása az egyik legjobb dolog, amit csinálhatsz, ha meg akarod tartani a munkádat.

Próbáld ki ezeket a tanácsokat a dühöd kezelésére:

  • Figyeld meg a düh kezdeti jeleit – Csak akkor tudod meg a düh jeleit, amikor a düh felépül, tehát tanuld meg felismerni, amikor kezdődik. A düh korai leállítása a kulcs. Emlékezz rá, hogy el tudod dönteni, hogyan reagálsz egy szituációban. Csak azért, mert az első ösztönöd az, hogy mérges legyél nem jelenti azt, hogy ez a megfelelő válasz.
  • Ha elkezdesz mérges lenni, állítsd le – Csukd be a szemed, és gyakorold a mély légző gyakorlatokat, amit fentebb említettünk. Ez félbeszakítja a mérges gondolataidat, és segít visszatéríteni egy sokkal pozitívabb útra.
  • Képzeld el magad, amikor mérges vagy – Ha elképzeled, hogyan nézel ki és viselkedsz miközben mérges vagy, ad néhány perspektívát a szituációról. Például, ha arra készülsz, hogy rákiabálsz a munkatársadra, képzeld el, hogyan néznél ki. Piros a fejed? Össze-vissza hadonászol a kezeddel? Szeretnél együtt dolgozni egy ilyen emberrel? Valószínűleg nem.

Ellenszenv

Valószínűleg mindannyiunknak kellett olyan személlyel együtt dolgoznia, akit nem kedveltünk. De fontos, hogy szakmaiak legyünk, történjék bármi.

Itt van néhány ötlet arra, hogyan dolgozzunk együtt olyan emberekkel, akiket nem kedvelünk:

  • Légy tisztelettudó – Ha olyan emberrel kell együtt dolgoznod, akivel nem jössz ki, akkor itt az ideje eltekinteni a büszkeségedtől és az egódtól. Bánj vele udvariassággal és tisztelettel, ahogy másokkal is bánnál. Csak azért, mert ez a személy nem szakszerű módon viselkedik, nem jelenti azt, hogy neked is úgy kellene.
  • Légy magabiztos – Ha a másik személy bunkó és nem szakszerű, akkor határozottan magyarázd el, hogy te elutasítod ezt a bánási módot, és nyugodtan hagyd el azt a helyzetet. Emlékezz, mutass példát.

Csalódottság/ boldogtalanság

A csalódottság vagy a boldogtalanság kezelése a munkahelyen nehéz lehet. Az összes érzelem közül, amit a munkahelyeden érzel, ezek a legvalószínűbbek, hogy kihatnak a teljesítményedre. Ha csak egy nagy csalódást szenvedtél el, az energiád valószínűleg alacsony lesz, lehet félsz egy újabb kockázatvállalástól, és mindentől, ami visszatart a sikertől.

Itt van néhány proaktív lépés, amiket megtehetsz a csalódottság és boldogtalanság legyőzésére:

  • Vizsgáld meg a gondolkodásmódodat – Egy pillanatra ébredj rá arra, hogy a dolgok nem mindig a te utadon járnak. Ha igen, akkor az élet egy egyenes útból állna dombok és völgyek, hepehupás utak helyett, nem de? És a dombok és völgyek azok, amik gyakran érdekessé teszik az életet.
  • Hozd rendbe a célodat – Ha csalódott vagy, hogy nem érted el a célodat, az nem jelenti azt, hogy a cél többé már nem elérhető. Tartsd szem előtt a célt, de változtass egy kicsit – például, elhalasztod a határidőt.
  • Jegyezd le a gondolataidat – Írd le pontosan, mi tesz boldogtalanná. Egy munkatárs? A munkád? A túl sok tennivalód?  Ha egyszer ráismersz a problémára, ötletelj, azon, hogyan tudod megoldani. Emlékezz, mindig rendelkezel azzal az erővel, hogy megváltoztasd a szituációt.
  • Mosolyogj! – Furcsán hangozhat, de a mosolygás erőltetése – vagy akár a grimasz – gyakran boldoggá tesz (ez az egyik olyan furcsa módszer, amiben az emberi lények érzékenyek).
Author: Demeter Marcell

Demeter Marcell Szent István Egyetem ABPK: Személyügyi és felnőttképzési szervező BA Szent István Egyetem GTK: Emberi Erőforrás Tanácsadó MA

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

4 × három =